fredag 17 maj 2013

Om någonting händer.

Ni har nu läst Håkan Nesser om någonting händer. Vi vill att ni skall diskutera vad det är ni tror händer i texten, samt om ni ser någon symbolik. Diskutera som kommentarer till detta inlägget vad ni tror och tycker om texten. / Andreas & Fredrik.

12 kommentarer:

  1. Ok men vad är en symbolik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle anta att de syftar på när ett ting representerar något annat, ofta mer abstrakt. T. ex. nattvarden där vinet inte bara är vin utan även Kristi blod.

      Radera
    2. Det är precis som Sander skriver. Man använder något för att beskriva något annat, typ som en metafor. Vill ni läsa mer, googla på allegori.

      Radera
  2. bara jag som hade lite skadeglädje när den lilla pojken blev av med sina kläder??

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att texten var bra men ganska sorglig. Den var ganska svårtolkad, alltså att jag inte riktigt vet vad denna texten skulle kunna vara en metafor eller ha en symbolik till?

    SvaraRadera
  4. Visst är novellen väldigt kall. Vi är medvetna om att det inte är helt lätt att analysera en text på det här sättet men ni ska också veta att det inte finns några rätta eller fel svar. Det är era tolkningar som är intressanta.

    Hur tolkar ni slutet? Vad händer och varför? Eller händer någonting överhuvudtaget? Vem kan det vara som mamman pratar med i telefon i inledningen? Varför väljer Nesser att utelämna huvudkaraktärens kön? En liten fågel får en känslomässig inverkan, varför?

    Fundera över detta och annat ni kommer att tänka på, posta sedan era tankar här. Vi kommer prata mer om det på torsdag.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att mamman dog eller blev medvetslös, för att i texten står det att hon "luktar parfym av något slag... ganska frän" vilket jag tror är alkohol och sedan har hon ett cigarettpaket vilket måste innebära att hon röker. Jag tror att mamman är missbrukare eller sjuk och kanske blandade piller med alkohol vilket inte är en så bra mix.
    Jag vet inte vem mamman pratar med? Det skulle kunna vara en hyresvärd, moster Vänja eller kanske en doktor?
    Nesser kanske inte vill att vi ska fokusera på vad huvudkaraktären har för kön utan vad som faktiskt händer. Att det inte spelar någon roll.
    Fågeln kan vara en koppling till t.ex mamman. Att fågeln representerar mamman och huvudpersonen kommer aldrig att glömma henne.

    SvaraRadera
  6. Just det med fågeln var min första instinkt med. Fåglar representerar för många frihet, och jag tror att när fågeln flög iväg dog mamman (vilket alltså är min tolkning av slutet), och så fick hon sin eviga frid.

    Jag tror att Nesser valde att utelämna könet för att vi skulle förbise alla tankar vi har om de olika könen och könsrollerna, och läsa texten som den är, ofördomsfullt.

    Angående det mystiska samtalet anar jag att hon pratade med en doktor eller liknande, och fick ett dåligt besked - lägg märke till hur det står att hon abrupt stängde av hennes favoritartist mitt i en låt, precis som att hon var arg eller ledsen.

    SvaraRadera
  7. För det första så får jag tyvärr erkänna att jag på något vis fick för mig att huvudkaraktären var en kille, iallafall första gången jag läste texten, men kom på att det är något jag inte kan vara säker på eftersom att Nesser aldrig berättar vad för kön huvudkaraktären har.
    Som sagts tidigare av bl.a. Joakim, så misstänker även jag att Nesser valde att utelämna huvudkaraktärens kön pga att han inte ville att vi skulle fokusera på alla förutsagda meningar vi har om de olika könen och de olika könsrollerna, utan på själva texten i sig.

    Ärligt talat så var min första tanke angående det mystiska samtalet, att samtalet handla om jobbet, som det var något snack om strax innan samtalet. Om inte annat så var nog samtalet iallafall från någon som gav henne dåliga nyheter eftersom att hon inte verkar ha reagerat på något positivt sätt då hon stängde av radion mitt i en Bob Dylan låt, även fast det som sagt, i texten, är hennes favoritsångare.

    Första gången jag läste texten så var jag lite trött så jag fokuserade inte riktig på detaljerna, men sen efter att ha läst igenom kommentarerna på bloggen och efter att ha läst igenom texten någon gång mer så klarna vissa saker upp för mig.
    Enligt mig så var det antagligen så att mamman dog, detta var rätt så klart för mig, även den första gången jag läste texten.
    Sen det med fågeln, efter att ha läst kommentarerna på bloggen och efter att jag tänkt efter lite så kom jag fram till att även jag tror att fågeln på flera sätt har någon koppling till mamman. Jag tror att det skulle kunna vara så att det är som både Joakim och Charlotta säger, "och jag tror att när fågeln flög iväg dog mamman (vilket alltså är min tolkning av slutet), och så fick hon sin eviga frid" - Joakim och "Att fågeln representerar mamman och huvudpersonen kommer aldrig att glömma henne." - Charlotta.
    Alltså att fågeln var en symbol för mammans död, för hennes eviga frid och för vad huvudpersonens minne utav mamman skulle komma till att vara.

    Eftersom att jag har sagt att jag tolkade slutet som att mamman dog, tänkte jag även påpeka att jag tror att polisbilen hade något med mammans död att göra och att när telefonen ringde i slutet och hen inte svarade i den, så kan det ha varit polisen som ringde för att berätta för hen att hens mamma hade dött.

    SvaraRadera
  8. Vad som händer, tror jag är att mamman dör, eller blir medvetslös vilket är orsaken till varför hen ringde moster Vanja, precis som de andra håller jag med om att kråkan är symbolen. Hans sätt att svara får mig att känna som om han inte egentligen bryr sig så mycket om hans mamma. Som när han ringde Vanja, att han bara gick dit, utan att visa någon speciell känsla. Vem hon pratar med i början, tror jag är en doktor som berättar att hon kommer dö eller dylikt. Poliserna tror jag är vid pizzerian för att något hände när han var borta mellan hans mamma och ölgubbarna. Annars har det mesta redan nämnts av tidigare klasskamrater, så hej då

    SvaraRadera