9ESC spekulerar kring litteratur
Här diskuterar 9ESC från Paradisskolan litteratur från ~1900 och framåt.
måndag 27 maj 2013
Ur djupen
Till denna vecka har ni läst Margareta Ekströms Ur djupen. Hur skriver hon och hur tolkar ni texten. Denna novellen är inte den lättaste att analysera men tänk på att tolkningen kan vara högst individuell. Skriv era tankar som kommentarer här under så diskuterar vi den mer på onsdag.
fredag 24 maj 2013
Här länkar vi till de presentationer vi har använt oss utav. Använd er av dem och det ni har antecknat för att läsa till provet i nästa vecka. Läs även in er på texterna ni har blivit tilldelade så att ni kan diskutera kring dessa.
August Strindberg
https://www.dropbox.com/s/inm5f7nb45p8grh/August%20Strindberg%201849-1912.pdf
Fröding/Lagerlöf
https://www.dropbox.com/s/77otgf3m1havlnn/Tema%20V%C3%A4rmland.pptx
August Strindberg
https://www.dropbox.com/s/inm5f7nb45p8grh/August%20Strindberg%201849-1912.pdf
Fröding/Lagerlöf
https://www.dropbox.com/s/77otgf3m1havlnn/Tema%20V%C3%A4rmland.pptx
torsdag 23 maj 2013
9ESC tolkar Gustaf Fröding
Vi har idag gruppvis tolkat Gustaf Frödings berömda En kärleksvisa. Uppgiften var att transponera och tolka dikten till ett modernare språk. Så 9ESC, släng upp era tolkningar som kommentarer här under. Vi var mycket nöjda med era insatser.
Originalet:
Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.
Gustaf Fröding, 1898.
Originalet:
Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.
Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå.
Gustaf Fröding, 1898.
fredag 17 maj 2013
Om någonting händer.
Ni har nu läst Håkan Nesser om någonting händer. Vi vill att ni skall diskutera vad det är ni tror händer i texten, samt om ni ser någon symbolik. Diskutera som kommentarer till detta inlägget vad ni tror och tycker om texten. / Andreas & Fredrik.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)