måndag 27 maj 2013

Ur djupen

Till denna vecka har ni läst Margareta Ekströms Ur djupen. Hur skriver hon och hur tolkar ni texten. Denna novellen är inte den lättaste att analysera men tänk på att tolkningen kan vara högst individuell. Skriv era tankar som kommentarer här under så diskuterar vi den mer på onsdag.

7 kommentarer:

  1. Texten är väldigt konstig och förklarar inte tillräckligt för att jag ska kunna förstå vad som menas med klipporna och havet

    SvaraRadera
  2. Ni ville att jag skulle skriva mina tankar, men just nu så har jag inga. Jag återkommer...

    SvaraRadera
  3. Något som jag tänker på när jag läser texten är hur mycket författaren använder sig utav beskrivningar, alltså om man verkligen ville så tror jag att man nästan själv skulle kunna uppleva känslorna i texten pga att känslorna karaktären känner verkligen är nedskrivna i texten. Jag tror även att texten kan handla om hur en kvinna blir lämnad av en man och därav blir hon förkrossad och förlorar i stort sett viljan att leva. När kvinnan sen får reda på att mannen ska återvända så börjar hon sakta men säkert komma tillbaka till sitt vanliga jag och får tillbaka viljan att leva.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Emine, jag tror också att hon beskriver känslor fast med andra ord. Ibland drar hon paralleller mellan en känsla och en upplevelse som antingen ger eller beskriver känslan. Det handlar nog, som Emine säger, om en människa som saknar någon annan och i början inte har något hopp men så småningom kommer det tillbaka.


    SvaraRadera
  5. Jag tror att det kan vara både känslomässig och fysisk smärta hon känner med tanke på att hon verkar uppfatta det på olika sätt. Och att hon skriver konkret var hon har ont ibland. Det första jag tänker på som texten skulle kunna passa in på är nästan en förlossning. Hon skriver ju både om "magen som var hjärna" vilket kan betyda att hon känner bebisen och "För henne fanns inte mera vatten och slem och salt. Inga oroande eller smärtande förnimmelser. Inget hopp eller tvivel. Varken glädje eller förväntan. Runt omkring henne och inuti henne och över och under i hennes osedda värld var bara ett enda: HAN KOMMER." vilket skulle kunna betyda att bebisen är på väg.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Anna, det finns stor möjlighet att det handlar om loppet om ett foster enda till förlossning. När man läser början kan man tolka det som att ägget precis har släppt från "klippan" som det står i texten. Det var ganska svårt att fatta en mening med texten eftersom det var väldigt mycket känslor beskrivet, och om man inte riktigt har en tanke vad det kan handla om var det svårt att läsa vidare.
    Tack för mig.

    SvaraRadera
  7. Jag tror som tidigare nämnt på teorin om att det är ett foster. Det mesta jag tänkt har redan sagts.
    Mycket i texten pekar åt att det ju är så, framförallt när författaren beskriver en känsla av smärta men ändå skriver att det var lycka i smärtan.

    SvaraRadera